ANDELSBOLIGKØB
HJÆLP TIL KØB AF ANDELSBOLIG
BESTIL EN BOLIGADVOKAT
Vi sidder klar til at hjælpe på telefon 31 10 08 10 eller send en besked til info@fb-a.dk eller via kontaktformularen.
PROCESSEN TRIN FOR TRIN
1. Send os dokumenterne
Vi skal have tilsendt handlens dokumenter og opretter derefter sagen. Hvis der er en ejendomsmægler på salget, skal du bede mægleren om at sende os dokumenterne.
I henhold til hvidvasklovgivningen skal boligkøber indsende kopi sit af billed-id (kørekort eller pas) og sundhedskort til Frederiksberg Boligadvokater. Vi må først ekspedere sagen, når vi har modtaget købers ID.
Start derfor med at indsende kopi af kørekort og sundhedskort til os. Bed eventuelt om at få tilsendt en krypteret mail, hvis du/I ikke selv har mulighed for at sende ID sikkert.
2. Gennemgang af handlen
Boligadvokaten gennemgår handlen og sender herefter sine samlede skriftlige bemærkninger til køber pr. e-mail. Der er dag til dag gennemgang i alle boligkøb medmindre andet udmeldes af advokaten til andelsboligen.
Vi får herefter afklaret alle eventuelle spørgsmål vedrørende andelsboligkøbet. Når du har besluttet dig for at gå videre med andelsboligkøbet, sender advokaten en samlet tilbagemelding til mægler, hvis der er mægler på salget. Hvis der ikke er mægler på, underskriver køber overdragelsesaftalen og sender den til andelsboligforeningens administrator, som sørger for de videre forløb med indmeldelse i foreningen.
Din bank også godkende finansieringen og enten stille garanti for købesummen eller alternativt deponere købesummen hos administrator. Betalingsproceduren vil fremgå af overdragelsesaftalen i det konkrete køb.
3. Overtagelse af andelsboligen
På den aftalte overtagelsesdag får du som køber overdraget nøglerne til lejligheden af mægleren eller sælgeren. Du skal gennemgå boligen for fejl og mangler og reklamere overfor sælger og administrator hurtigst muligt efter overtagelsen og typisk inden 14 dage. Overdragelsesproceduren i den konkrete andelsboligforening skal altid følges.
LISTE OVER DOKUMENTER
Nedenstående er de mest normale dokumenter, som er relevante at få gennemgået i andelsboligkøb. Der kan naturligvis konkret være andre dokumenter, som også er relevante i den enkelte sag.
Årsrapport
Budget
Seneste års referater
Bestyrelsens beretning
Vedtægter
Husorden
Eventuel vedligeholdelsesplan
Overdragelsesaftale
Nøgletalsskema for boligen
Vurderingsrapport for individuelle forbedringer og fradrag
KOM I GANG NU!
Giv ejendomsmægleren vores kontaktoplysninger med det samme. Så opretter vi automatisk sagen og kontakter dig, når vi modtager dokumenterne inklusiv den underskrevne købsaftale fra mægler.
Husk, at der skal være advokat- og bankforbehold i købsaftalen, inden du underskriver.